Radzić sobie ze stresem

Stres. 102 sprawdzone sposoby na stres – blog książkowy

Miesiąc: Styczeń 2021

Sposób na stres

Stres i co dalej?

Sterta dokumentów do wypełnienia, nowe zlecenie czekające w pracy, zeszłodniowa plama na sukience domagająca się prania, kolacja jeszcze nie gotowa, a dziecko właśnie przypomniało sobie, że do wczoraj trzeba było przesłać zdjęcia pracy domowej z matematyki. Jak w takiej sytuacji zachować spokój? Jak nie stresować się w natłoku codziennych trosk? Jak odnaleźć się w pędzie, który narzuca nam świat współczesnych ludzi? Zawrotne tempo, chroniczny lęk i ciągła niepewność nie jednemu spędzają sen z powiek. Człowiek, konkurując z innymi i próbując na siłę być lepszym od sąsiada,  traci siły w wyścigu, w którym chcąc nie chcąc musiał wystartować. Nie czerpie przyjemności z biegu lecz marzy o tym, aby wreszcie przystanąć i móc odetchnąć pełną piersią, nie czując na plecach zimnego dreszczu strachu. Jak więc poradzić sobie z nerwami, które tak trudno jest utrzymać na wodzy i które odbierają tak wiele  radości? Pierwszym krokiem, który warto zrobić, jest sięgnięcie po niezwykle pomocną książkę o tytule “Stres. 102 sprawdzone sposoby na stres” (https://www.taniaksiazka.pl/stres-102-sprawdzone-sposoby-na-stres-beata-pawlikowska-p-1385244.html).

Prostsze niż się wydaje

Beata Pawlikowska w lekturze swojego autorstwa stara się dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców, aby pomóc im dostrzec jak prosta może okazać się walka ze stresem. Używając przystępnego języka oraz wspierając się gotowymi metodami, których można użyć, gdy nadejdzie czarna godzina, kobieta porusza wiele ważnych wątków. Między innymi:

  • objaśnia różnice między fizjologicznym a emocjonalnym mechanizmem powstawania stresu.
  • tłumaczy, że długotrwały stres przyczynia się do rozregulowania równowagi wewnętrznej, co skutkuje rozdrażnieniem, zmęczeniem, bezsennością, a niekiedy nawet depresją. 
  • wyjaśnia, że stres to stan, gdy organizm przełącza się na tryb awaryjny, aby w ten sposób zwiększyć swoje szanse na przetrwanie.
  • wspomina też o zdrowym stresie, który mobilizuje do działania i pomaga osiągnąć założone cele.
  • mówi co wspólnego ma stres z problemami żołądkowymi, kłopotami z pamięcią, nadmiernym tyciem i chudnięciem, nawrotami alergii, poczuciem braku sensu oraz bezpłodnością.
    opowiada o swoich podróżach i niezwykłych osobach, spotkanych po drodze, które niemal do perfekcji opanowały poskramianie swoich wewnętrznych niepokoi.

Grunt to znaleźć skuteczny sposób

Pawlikowska to kobieta wielu talentów. Jest nie tylko pisarką, ale również polską podróżniczką, dziennikarką, fotografką, tłumaczką oraz ilustratorką. W książce “Stres. 102 sprawdzone sposoby na stres” pokazuje, że nie ma sytuacji bez wyjścia. Wystąpienie publiczne, korek uliczny, kłopoty w związku czy  brak powodzenia w pracy to problemy, z którymi można sobie poradzić, jeśli tylko opanuje się swoje wewnętrzne strachy.

 

 

Znajdź swój sposób na stres

Towarzyszy każdemu z nas, jest nieodłącznym elementem życia, trzeba sobie z nim radzić, aby osiągać mniej oraz bardziej ambitne cele. O czym mowa? O stresie. W najnowszej książce Beaty Pawlikowskiej Stres. 102 sprawdzone sposoby na stres ze sklepu Tania Książka można znaleźć gotowe i przetestowane metody radzenia sobie z tą emocją.

Ponad sto rozwiązań

Ze stresem należy sobie radzić w przemyślany i konstruktywny sposób. Nie wypierać problemu, ale stawać z nim oko w oko. Metodę trzeba dobrać do nas i do wyzwania, dlatego autorka podaje tak dużo przykładów. Inaczej warto postąpić w przypadku stresu związanego z wystąpieniem publicznym, kłopotami w związku niż wtedy, gdy zauważamy, że nadmiernie reagujemy na błahostki (np. stanie w korku). I te właśnie rady oparte na bogatym doświadczeniu autorki, bardzo konkretne, bliskie czytelnikowi, bo spotykane często, pozwalają na efektywną pracę ze stresem w naszym życiu. 

Całościowy obraz

Publikacja Beaty Pawlikowskiej jest wyjątkowa z kilku względów. Autorka przedstawia stres bardzo holistycznie. Zaznacza, że jest on naturalnym procesem i to od nas zależy czy będzie działał na naszą korzyść  czy wręcz przeciwnie, będzie utrudniał realizację naszych planów. Autorka podkreśla, że krótki stres jest wręcz nieodzowny, mobilizuje do podjęcia szybkiego działania i dopiero długotrwały oraz nasilony może być niebezpieczny. Wyjaśnia zjawisko, opisuje je dokładnie, ale przystępnie. Język wypowiedzi jest dostosowany do odbiorcy, który szuka rozwiązania. Sposoby na stres są podzielone na rozdziały, nazwane, co umożliwia korzystanie z publikacji w sposób ciągły bądź wybiórczy. Poradnik jest barwny ze względu na styl pisarski i na zawarte w nim ilustracje oraz linki.

Autorka

Beata Pawlikowska to podróżniczka, dziennikarka, tłumaczka, fotografka. Pisze od lat, co widać po ilości książek, ale i warsztacie. Wydaje publikacje podróżnicze (np. “Blondynka w dżungli”, “Blondynka u szamana”, “Poradnik Globtrotera, czyli Blondynka w podróży”, “Blondynka na Czarnym Lądzie”) oraz poradniki. Te ostatnie poświęca językom obcym (“Blondynka na językach”), rozwojowi osobistemu (np. “W dżungli życia”, “Teoria bezwzględności”, “Trening szczęścia”, “Jestem bogiem podświadomości”, “Wyszłam z niemocy i depresji ty też możesz”), a także zdrowemu żywieniu (np. “Jedz zdrowo i myśl pozytywnie”, “Na zdrowie. 15 przepisów na dobry początek”, cykl “W dżungli zdrowia”). W jej portfolio można znaleźć również beletrystykę (“Agnes w Wenecji”, “Baśnie dla dzieci i dla dorosłych”), autorski album fotografii (“Fotografuję Świat”) czy kalendarze (“Rok dobrych myśli”).

 

 

Czym grozi stres?

Stres to reakcja organizmu na zewnętrzne doświadczenia i zdarzenia. Do znanych oznak stresu zalicza się: przyśpieszone bicie serca, spocone dłonie, gęsia skórka czy ból głowy. Współczesne życie w szybkim tempie wymaga od nas, abyśmy nauczyli się funkcjonować pod wpływem ciągłych czynników stresotwórczych jak praca, wymagania otoczenia, rodzina, Z tego powodu powstają liczne pozycje, których autorzy dzielą się swoją wiedzą w zakresie redukcji stresu jak np. Beata Pawlikowska w książce “Stres. 102 sprawdzone sposoby na stres“.

Dlaczego warto walczyć ze stresem?

Stres jest czynnikiem wywołującym wiele chorób somatycznych oraz przyczynia się do:

  • większej podatności na przeziębienia i stany zapalne,
  • kłopotów z oddychaniem,
  • niestrawności;
  • biegunek czy
  • do zaburzeń w miesiączkowaniu u kobiet.

Długotrwały stres prowadzi do pojawienia się wielu negatywnych zjawisk w organizmie człowieka i z tego powodu konieczna jest umiejętność radzenia sobie ze stresem. Obecnie jest to także zdolność doceniana także przez pracodawców, o którą pyta się kandydatów w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Według ekspertów ponad 40% dorosłych w krajach rozwiniętych odczuwa niepożądane skutki długotrwałego stresu, co jest przyczyną wizyty u lekarza.

Czy można skutecznie radzić sobie ze stresem?

Stres działa na układ odpornościowy organizmu osłabiając go. W swojej książce Beata Pawlikowska w sposób przystępny objaśnia, czym jest stres, jak powstaje czy jak żyją ludzie spotkani w dalekich podróżach, którzy nigdy nie odczuwają stresu. W książce zgodnie z tytułem autorka podaje aż 102 metody na radzenie sobie ze stresem w przeróżnych sytuacjach życiowych, co dodatkowo urozmaicone jest licznymi ilustracjami oraz multimedialnymi linkami. Według pisarki można opanować nerwy, które towarzyszą nam w takich sytuacjach jak:

  • korek na drodze,
  • wystąpienie publiczne,
  • kontakt z pracodawcą czy
  • związki partnerskie.

W przypadku, gdy nie poradzimy sobie ze stresem mogą nas czekać takie dolegliwości jak:

  • problemy z zasypianiem;
  • bóle głowy;
  • kłopoty z pamięcią i koncentracją;
  • ataki paniki czy
  • częste infekcje.

Warto spróbować zapoznać się z proponowanymi metodami pokonania stresu, aby korzystać z życia pełnymi garściami jak robi to autorka. Do sposobów radzenia sobie z nerwowymi sytuacjami służą m.in. ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe, można skorzystać z naparów ziołowych czy aromaterapii. Niektórym osobom wystarczy jeden sposób na stres, niestety inne będą zmuszone korzystać z kilku, aby skutecznie walczyć ze stresem.